SAHİH-İ MÜSLİM

Bablar Konular Numaralar  

HACC BAHSİ

<< 1295 >>

NUMARALI HADİS-İ ŞERİF:

 

304 - (1295) وحدثني أبو الطاهر وحرملة بن يحيى قالا: أخبرنا ابن وهب. أخبرني يونس عن ابن شهاب ؛ أن سالم بن عبدالله أخبره ؛ أن عبدالله بن عمر كان يقدم ضعفة أهله. فيقفون عند المشعر الحرام بالمزدلفة بالليل. فيذكرون الله ما بدا لهم. ثم يدفعون قبل أن يقف الإمام. وقبل أن يدفع. فمنهم من يقدم منى لصلاة الفجر. ومنهم من يقدم بعد ذلك. فإذا قدموا رموا الجمرة. وكان ابن عمر يقول: أرخص في أي أولئك رسول الله صلى الله عليه وسلم.

 

{304}

Bana Ebû't-Tâhîr ile Harmeletü'bnu Yahya rivayet ettiler. (Dedilerki): Bize İbni Vehb haber verdi. (Dediki): Bana Yûnus, İbni Şihâb'dan naklen haber verdi. Ona da Salim b. Abdillâh haber vermiş ki:

 

Abdullah b. Ömer ailesinin zayıf olanlarını Önden gönderir de geceleyin Müzdelife'deki Meş'ar-i Harâm'da vakfe yaparlar, hatırladıkları dualarla Allah'ı zikrederlermiş. Sonra imam (gelip) vakfe yapmadan ve oradan ayrılmadan yola çıkarlar; kimisi Mina'ya sabah namazında gelir, kimisi de ondan sonra ulaşırmış. Geldikleri vakit cemreyi atarîarmış. İbni Ömer:

 

— Bunlar hakkında Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) ruhsat verdi; dermiş.

 

 

İzah:

Bu hadisi Buhâri «Hacc» bahsinde tahrîc etmiştir.

 

Meş'ar-i Haram'dan murâd: Müzdelife'dir. Oraya bu ismin verilmesi ibâdeti bildirdiği içindir.

 

Kirmani bu hususta ihtilâf edildiğini söylemiş ve:

 

«Ulemâmızca mâruf olan kavle göre bu yer Kuzah'dır.» demiştir. Kuzah: Müzdelife.'de mâruf bir dağdır.

 

Bâzıları Müzdeİife'nin iki ismi daha olduğunu söylemişlerdir. Bu isimlerin biri «Cem», diğeri «Meş'ar-i Haramdır.

 

İbni Amr'dan bir rivayete göre Müzdeİife 'nin her yeri Meş'ar-i Haram'dir.

 

«Kitâbun Nevadir»de Müzdelife'nin sonu Muhassir, Mina'nın başladığı yer de Muhassir vadisi olduğu kaydedilmiştir.

 

Müzdelife'nin hudutlarını tâyîn hususunda muhtelif sözler söylenmiştir.

 

Muhassire: «Vâdt'n-Nâr» dahî derler. Hacılar, buradan sür'atlice geçerler. Bunun sebebi: Vaktiyle hıristiyanların vakfe yeri olmasıdır.

 

Cemreden murâd: Cemre-i Akabe denilen yerdir. Buna Cemre.i-Kübrâ da derler kî, bayram günü taş atılan yerdir.

 

Selef ulemâsı Müzdelife'de gecelemenin hükmünde ihtilâf etmişlerdir.

 

Hanefiîler'le Sevrî, İmam Ahmed, İshâk ve Ebû Sevr'e göre Müzdelife'de gecelemek vâcibdir. İmam Şafiî'nin bir kavli de budur. Yâni Müzdelife'de yatmak haccın rükünlerinden değildir. Bunu terkedenin kurban kesmesi lâzım gelir. Atâ' ile Zührî'nin mezhepleri de budur.

 

îmam Şafiî'den bir rivayete göre geceyi Müzdelife'de geçirmek sünettir. îmam, MâIik'in kavli de budur.

 

Şâfiiler'den İbnî Huzeyme ile İbni Binti Şafiî'ye göre Müzdelife'de gecelemek haccın rükünlerindendir.

 

Âlkame ile îbrâhîm Nehaî ve Şa'bî'nin kavilleri de budur. Onlar:                               .

 

«Müzdelife'de gecelemiyenin haccı kazaya kalmıştır.» demişlerdir. Mâlikîler'den bâzıları dahî bu kavli tercih etmişlerdir.

 

MüzdeIife'de ne miktar vakfe yapılacağı hususundaki kavilleri 1290 nolu Hadis de  görmüştük,